06.04.2023

Tuulilasit ohenivat, kun lyijyn käyttö kiellettiin

Tämän päivän autojen tuulilasit ovat naarmuuntuvat ja rikkoutuvat aiempaa herkemmin.  ”Lasit ovat ohuempia, kun lyijyn käyttö valmistuksessa kiellettiin”.

Vaikka lyijy on pehmeää, se toi lasiseoksen pintaan kovuutta. Tuulilasin eri kerrosten yhteispaksuus on lyijyn kieltämisen jälkeen laskenut tuntuvasti.
–Lyijy teki lasista kimmoisamman ja tuulilasi kesti kulutusta ja iskemiä enemmän. Kun lyijy on vähentynyt, lasiin tulee jälkiä helpommin ja ne myös halkeavat herkemmin. Ongelmat on sama kaikissa autoissa, mutta sähköautoissa on vielä tavallistakin ohuempia erikoislaseja.

kiveniskemiä tuulilaseista on korjattu tänä keväänä jo nyt ennätyspaljon. Tähän on johtanut kelien jatkuva sahaaminen plussan ja pakkasen puolella ja hiekoitussepelin käytön lisääntyminen.

Useat asiakkaat ovatkin jo pääsääntöisesti ottaneet tuulilasivakuutuksia, jolloin korjaus on yleisesti ilmainen. Tuulilasivakuutus kannattaa ottaa tai ainakin kilpailuttaa. Lasivakuutus.fi kautta voit kysyä oman autosi tuulilasin hinnan ja verrata sitä vakuutusyhtiön tuulilasivakuutukseen. Voimme yhdessä miettiä olisiko syytä ottaa tuulilasivakuutus.

kiveniskemiin kannattaa reagoida heti, sillä halkeama leviää helposti ja silloin koko ikkuna on vaihdettava.
Kolikkoa pienemmät vauriot voidaan korjata helposti, lasin kirkkaudesta tai turvallisuudesta tinkimättä. Iskemät täytetään läpinäkyvällä aineella, joka kovetetaan UV-valolla. Tämän jälkeen pinta vielä hiotaan ja kiillotetaan. Lopputulos on huomaamaton ja ajoa voi jatkaa hyvillä mielin.

Mikäli kiveniskemä tulee niin se kannattaa heti suojata teipillä ettei lika ja kosteus pääse sisälle.

« Palaa takaisin