06.04.2023

Auringonpaiste paljastaa tuulilasin kunnon

Tuulilasin kunto hyvä tarkistaa, sillä läpimeno katsastuksesta ei aina kerro siitä totuutta”. 1.1.2023 katsatus säännöt muuttuivat tuulilasin osalta tiukemmaksi.

Halkeamia tai säröjä ei saa olla kuljettajan näkökentässä, eikä tuulilasi saa olla liian kulunut. Tuulilasiin kiinnitetyt tarrat, esineet tai kalvot tulee poistaa. Vioista seuraa vakavuuden mukaan joko hylkäys tai useimmiten korjauskehotus.

Tuulilasi voi olla kuitenkin syytä vaihtaa, vaikka siinä ei halkeamia olisikaan. Keväisin, kun aurinko paistaa alhaalla ja paljastaa tuulilasin kunnon jopa katsastuskonttoriakin tehokkaammin. Vähintään tuulilasi kannattaa ainakin pestä sisäpuolelta, sekin jo auttaa näkyvyyttä.

Tuulilasit olivat 20 vuotta sitten täysin toisenlaisia kuin tänä päivänä. Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät kameroineen, navigaattoreineen ja kaistavahteineen olivat vasta tulevaisuutta. Järjestelmien kalibroinnit ovat haaste myös tuulilasien myyjille.  Luonnollisesti myös hyvin varustellun tuulilasin vaihtaminen maksaa enemmän kuin takavuosina.

Onneksi tänä päivänä kuluttajat ymmärtävät jo yhä enemmän tuulilasivakuutuksen tärkeyden. Tuulilasinvaihdon omavastuu on yleensä 150 – 200 euroa riippuen vakuutusyhtiöstä. Uusien tuulilasien lähtöhinnatkin asennettuina menevät paljon omavastuiden yli.  Ja jos tuulilasissa on alle kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä, se pystytään myös korjaamaan paikkaamalla. Tuulilasivakuutuksen ottanut saa kiveniskemäkorjaukset veloituksetta, kun korjaaminen muuten maksaa 50-80 euroa.

« Palaa takaisin