01.02.2024
Auton tuulilaseja koskevia katsastusmääräyksiä tarkennettu – tämä johtaa nyt korjauskehotukseen
Uudet katsastuskriteerit, joiden kehittely on vaatinut vuosien työn, ovat olleet käytössä muutaman viikon ajan. Merkittävimmät muutokset koskevat lataushybridi- ja sähköautoja, mutta muitakin päivityksiä on tehty.
Erityisesti tuulilasin vaurioiden arvioinnissa on tehty tarkennuksia. Nyt jo yksittäinen halkeama tai särö tuulilasissa voi johtaa korjauskehotukseen, kun aiemmin tulkinta oli väljempi.
Vaurioiden huomioonotto keskittyy edelleen kuljettajan näkökenttään, jonka määritelmää on nyt selkeytetty. Näkökenttä rajautuu alueeseen, jonka tuulilasinpyyhkijät pystyvät puhdistamaan, ja vain tällä alueella esiintyvät vauriot vaativat korjausta.
Liimatun tuulilasin osalta katsastus epäonnistuu, mikäli siinä on läpi menevä halkeama, vaikka se ei olisikaan kuljettajan näkökentässä.
Lisäksi korjauskehotuksen voi saada naarmuuntuneesta, kuluneesta tai liian tummennetusta lasista, puuttuvasta hyväksymismerkinnästä tai lasiin kiinnitetystä materiaalista, kuten kalvoista tai tarroista, tietyin poikkeuksin.
Uutena seikkana katsastuksessa kiinnitetään huomiota myös mahdolliseen lasikattoon. Lasikaton vakavat vauriot, kuten läpi menevät halkeamat, johtavat niin ikään korjauskehotukseen.
Mikäli ajoneuvo saa yli kolme korjauskehotusta samassa katsastuksessa, se tarkoittaa ajoneuvon hylkäämistä ja vaatii uuden jälkitarkastuksen.
« Palaa takaisin